Nyheter

Är kapitalförvaltning i stiftelse värdepappersrörelse?

En allmännyttig stiftelse med aktiv kapitalförvaltning ska inte anses bedriva värdepappersrörelse enligt ett förhandsbesked från Skatterättsnämnden den 15 maj 2024.

Bakgrund

En allmännyttig stiftelse avsåg att förvalta del av sitt kapital genom s.k. faktorinvestering. Investeringsmetoden skulle innebära en högre omsättningshastighet av kapitalet jämfört med traditionell förvaltning.

Eftersom s.k. allmännyttiga stiftelser – dvs. stiftelser som uppfyller ändamåls-, verksamhets- och fullföljdskraven i 7 kap 4‒6 §§ inkomstskattelagen (IL) – inte är skattskyldiga för inkomst från kapitalförvaltning medan de är skattskyldiga för inkomst av sådan näringsverksamhet som avses i 13 kap. 1 § IL, är frågan om stiftelsen anses bedriva värdepappersrörelse av stor vikt.

Begreppet värdepappersrörelse är inte definierat i IL. Vid bedömningen av om ett aktiebolag bedriver värdepappersrörelse görs en helhetsbedömning. Enligt praxis anses värdepappersrörelse föreligga när det sker en omfattande och regelbunden handel med värdepapper. Några exakta siffermässiga gränser för bedömningen kan inte anges. Skatteverkets uppfattning är dock att det finns en presumtion för att verksamheten är att bedöma som värdepappersrörelse om följande kriterier föreligger:

  • Omsättningshastigheten, dvs. hur många gånger ett lager omsatts under året, uppgår till tre gånger eller mer,
  • omsättningen uppgår till minst sju miljoner kronor,
  • antalet transaktioner uppgår till minst 50, och
  • verksamheten har en viss kontinuitet.

Fysiska personer har däremot inte ansetts bedriva värdepappersrörelse även om handeln varit omfattande.

Stiftelsen ansåg att den aktuella handeln skulle klassificeras som kapitalförvaltning, medan Skatteverket ansåg att stiftelsen ska anses bedriva värdepappersrörelse.

Skatterättsnämndens förhandsbesked

Utgångspunkten för förhandsbeskedet är att den kapitalförvaltning som stiftelsen avsåg att bedriva skulle ha utgjort värdepappersrörelse om den bedrivits i ett aktiebolag. Frågan i ärendet var således om bedömningen blir en annan när handeln utförs i en allmännyttig stiftelse.

Skatterättsnämnden konstaterar att det som främst talar för att stiftelsen ska anses bedriva värdepappersrörelse är neutralitetsskäl och att en olikhet i beskattningen kan snedvrida konkurrensen. Skatterättsnämnden anser dock att det bör beaktas att det är stora skillnader mellan ett aktiebolag vars verksamhet syftar till att ge vinst till aktieägarna, och en allmännyttig stiftelse som saknar ägare och där verksamheten är att främja ändamålet med avkastningen på kapitalet. Enligt Skatterättsnämnden kan dessa olikheter tala för en annan bedömning. Därtill anser Skatterättsnämnden att en värdepappershandel som sker över börs inte kan anses snedvrida konkurrensen.

Till detta kommer enligt Skatterättsnämnden att de skatterättsliga konsekvenserna skiljer sig för ett aktiebolag och en allmännyttig stiftelse. Aktiebolaget beskattas för alla inkomster i inkomstslaget näringsverksamhet medan en allmännyttig stiftelse inte beskattas för inkomster från kapitalförvaltning.

Slutligen bör enligt Skatterättsnämnden syftet med innehavet, och att en allmännyttig stiftelse är en annan typ av juridisk person, beaktas där det enligt Skatterättsnämnden framstår som märkligt att en mer aktiv förvaltning skulle innebära att stiftelsen förlorar sin skattefrihet.

Mot ovanstående bakgrund ansåg Skatterättsnämnden att neutralitets- och konkurrensaspekter inte kan anses tala för beskattning utan att övervägande skäl i stället talar för att den av stiftelsen valda förvaltningsmetoden inte innebär att stiftelsen bedriver värdepappersrörelse.

Kommentar

Det har länge varit osäkert enligt vilka principer en stiftelses kapitalförvaltning ska bedömas. Vissa argument kan föras för att stiftelser ska bedömas utifrån förhållandena som gäller för aktiebolag, andra för att det vid bedömningen ska beaktas att fråga är om en allmännyttig organisation. För stiftelser med omfattande och aktiv kapitalförvaltning är frågan av stor betydelse. Skatterättsnämndens förhandsbesked är därför mycket välkommet. Det återstår att se om Skatteverket kommer att överklaga förhandsbeskedet till Högsta förvaltningsdomstolen.

Har du några frågor kring beskattning av stiftelser? Tveka inte att kontakta oss.

Lynda Ondrasek Olofsson
Managing Partner
+46 76 106 04 06
[email protected]

Agnes Baude
Associate
+46 76 207 61 74
[email protected]

Dela detta med dina kontakter

Fler nyheter