Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) har den 25 oktober 2022 fastställt ett förhandsbesked som innebär att en stiftelse som i mer än ringa omfattning bedriver fritidshemsverksamhet inte är ett allmänt undervisningsverk.
Bakgrund
I 7 kap. inkomstskattelagen (IL) finns bestämmelser om undantag från skattskyldighet för olika juridiska personer. I 7 kap. 16 § IL finns en katalog över subjekt som bara är skattskyldiga för inkomst på grund av innehav av fastighet. Katalogen avser bl.a. allmänna undervisningsverk.
Med allmänt undervisningsverk avses enligt praxis subjekt som i anstaltsmässiga former driver skolverksamhet utan vinstsyfte. Av praxis framgår också att subjektets verksamhet inte uteslutande behöver bestå av den kvalificerade skolverksamheten men att den ändå helt ska domineras av denna. Detta har uttryckts på så sätt att subjektets samlade verksamhet endast i ringa omfattning bör få avse rörelse som bedrivs vid sidan av skolverksamheten (RÅ 1997 ref. 64).
Stiftelsen Bladins skola (Stiftelsen) bedriver förskola, grundskola, gymnasium och internationell skola. Därutöver bedriver stiftelsen fritidshemsverksamhet. Stiftelsen ansökte om förhandsbesked för att få veta om den kan kvalificera sig som ett allmänt undervisningsverk om den bedriver fritidsverksamhet i mer än ringa omfattning.
Skatterättsnämnden (SRN) konstaterade i sitt förhandsbesked att det av praxis framgår att förskoleverksamhet inte är sådan verksamhet som kan bedrivas av allmänna undervisningsverk i mer än ringa omfattning. Enligt SRN fanns det ingen anledning att göra någon annan bedömning för fritidshemsverksamhet. SRN fann därför att Stiftelsen inte är ett allmänt undervisningsverk om fritidshemsverksamhet bedrivs i mer än ringa omfattning. En ledamot var skiljaktig och ansåg att fritidshemsverksamheten i aktuellt fall skulle anses vara en kvalificerad verksamhet vid bedömningen av om Stiftelsen är ett allmänt undervisningsverk.
Stiftelsen överklagade och ansåg att förhandsbeskedet skulle ändras med motiveringen att fritidshemmen numera ingår i skolväsendet och är en integrerad del i den övriga skolverksamheten samt följer läroplanen för de obligatoriska skolformerna.
HFD:s bedömning
HFD konstaterar att domstolen i RÅ 2004 ref. 77 uttalat att som skolverksamhet får anses vad som motsvarar det offentliga skolväsendet för barn och ungdom enligt skollagen. Enligt den då gällande skollagen (1985:1100) omfattade begreppet skolväsende: grundskolan, gymnasieskolan, särskolan, specialskolan, sameskolan och förskoleklassen. Förskoleverksamhet och fritidshemsverksamhet ingick inte i det offentliga skolväsendet. HFD konstaterar vidare att såväl förskola som fritidshem enligt 2010 års skollag numera ingår i skolväsendet. Dock uttalas i förarbetena att även om verksamheterna omfattas av begreppet undervisning så förändrar detta inte verksamhetens uppdrag.
Därefter konstaterar HFD att domstolen såvitt avser förskolan inte funnit att ändringarna i 2010 års skollag inneburit någon förändring av kraven på innehållet i verksamheten och att begreppet skolverksamhet i skatterättslig mening därför inte kan ges en annan och vidare innebörd än vad som framgår av 2004 års rättsfall (HFD 2017 ref. 3). Enligt HFD har 2010 års skollag inte heller för fritidshemmen inneburit sådana förändringar av kraven på innehållet i verksamheten att den i skatterättslig mening ska anses utgöra skolverksamhet.
HFD konstaterar därför att Stiftelsen inte är ett allmänt undervisningsverk om den bedriver fritidshemsverksamhet i mer än ringa omfattning och fastställer förhandsbeskedet.
Kommentar
Det kan således konstateras att praxis beträffande allmänna undervisningsverk är fortsatt strikt och inte tillåter att vare sig förskola eller fritids bedrivs i mer än ringa omfattning, trots att verksamheterna numera ingår i det svenska skolväsendet.
Har du några frågor kring beskattning av stiftelser, ideella föreningar eller andra subjekt som bedriver skolverksamhet? Tveka inte att kontakta oss.
Lynda Ondrasek Olofsson
Managing partner
+46 76 106 04 06
[email protected]